Efter att tidigare ha förändrat branscher, identifierade samma gäng vänner förändringspotentialen i livsmedelsbranschen. Företaget bildas 2019 (då under namnet AgentVegan) med målet att göra växtbaserad mat mindre fanatisk. Med humoristiska matlagningsvideos började vi så arbetet mot det som sedermera skulle komma att bli Stacky’s och Smartare Mat AB.
Från början drog vi igång en e-handel, i vilken vi sålde matvaror för det växtbaserade köket. Till stor del unika produkter importerade från bl.a. USA och EU, som inte såldes här i Sverige sedan tidigare.
I takt med att vi utökade vårt sortiment och producerade närings- och klimatberäknade recept med professionella kockar från Sveriges matlagningselit, började vi gräva lite djupare i de olika produkternas innehåll. När vi runt 2021 betraktade vad vill höll på med genom en något mer kritisk lupp, kunde en del obekväma slutsatser dras.
- I princip alla produkter försökte imitera någon form av animalisk förlaga. Ost, kött, ägg och all världens varianter däremellan. Produkterna var fullspäckade med tvivelaktiga ingredienser och tillsatser, som många gånger rest Jorden runt, för att kunna nå målet - den perfekta animaliska kopian och det fejkade köttet. Föga förvånande så smakade det varken rätt eller gott trots alla försök att krydda sig fri från bismaker.
Vid det här laget hade vårt nätverk av kockar, näringsspecialister och branschfolk växt ordentligt, och när vi spelade in ett recept med en bönburgare gjord på naturliga råvaror såg vi allt med nya ögon. Där och då insåg vi alla att det här med växtbaserad mat inte handlar om att skapa den bästa köttimitationen i ett labb. Det handlar om att göra god mat på trygga, enkla råvaror.
Med slutsatsen att ”Det här kan vi göra bättre” började arbetet mot en egen produkt med en ambitiös kravlista för oss och kockarna att sätta tänderna i.
Vår produkt skulle möta följande krav:
Där stod vi då till slut, med Sveriges kanske visuellt fulaste produkt? Men, vi hade då löst alla punkter på vår kravlista och mer därtill. Produkten Stacky’s Original täckte nu även in följande egenskaper:
Vi var helt enkelt redo för lansering av Stacky’s Original. Via vår e-handel nådde vi från första dagen direkt hem i brevlådan hos alla som hade en adress i Sverige, och det med vanliga postgången. Hela teamet spenderade sedan dagar på lagret med att packa och skeppa ut Stacky’s tills hela vårt lager var slut.
Under 2022 lockar Stacky’s Original flera restauranger. Även inom offentliga kök höjs det på ögonbrynen och de rena smakerna och egenskaperna hyllas. En portionsförpackad skiva är dock långt ifrån optimal för krävande skolkök med tusentals matgäster dagligen.
Den initiala lanseringen där vi krokat arm med bl.a VEGO magasinet och handplockade profiler i sociala medier gör att Stacky’s skiva säljer. Dock inte i några kioskvältande volymer ännu. Men skivorna flyger av hyllorna i perioder då vi marknadsför lite mer aggressivt.
För att fokusera arbetet med att driva upp volymer som gör riktig skillnad plockar vi under sensommaren 2022 ombord kocken Mårten Göthberg. Från tidigare yrkesroller, bl.a. som VD för det prisade bageriet Olof Viktors, har Mårten stenkoll på mat och livsmedelsindustrin i stort.
Efter att ha granskat behovet i de stora köken börjar Stacky’s nästa produkt ta form. Parallellt med detta börjar arbetet med att få Stacky’s listat hos alla de stora grossisterna, så att vi blir konkurrensneutrala i upphandlingar.
Av receptet för Stacky’s Original skapar vi en smartare färs, i 5 kg lösfryst variant. Färsen får samma hyllade egenskaper och smakprofil som skivan.
Vi avrundar sedan 2022 med listning hos Martin&Servera, och med det börjar kommunavtalen att ramla in. Färsen driver arbetet med offentlig sektor in i 2023. Vi tar plats på grossist- och kommunmässor och nästlar oss in i kommuner över hela Sverige.
Under vägens gång sluts avtal med flera restauranger och kedjor, däribland Parks & Resorts. Stacky’s finns således på menyn på Gröna Lund och Kolmårdens djurpark. Hösten fortsätter sedan med lansering av Stacky’s i Butik ROT och Cajsa Warg i Stockholm.
För att mäkta med att bibehålla tempot plockar vi här in ytterligare en resurs. Kocken Johanna Thorn, som med livslång erfarenhet av matskapande och med stort nätverk tar upp arbetet mot foodservice och offentlig sektor i Västsverige. När året börjar närma sig sitt slut gör vi också vår hittills snabbaste avtalsförhandling. Från första kontakt med Tomelilla kommun tills att det står levererade produkter på deras lager tar det bara tio dagar.
Det nya året startar med en ny variant av färsen som nu även blir certifierat glutenfri, vilket ytterligare underlättar kommunernas arbete med specialkost.
Trots att storskalig lansering i dagligvaruhandel inte ligger på bordet i detta skedet så är det svårt att avböja när ICA knackar på vår dörr och vill att Stacky’s blir del i deras projekt ”Framtidens mat”. Projektet som ska främja och öka försäljningen i den växtbaserade matkategorin inom ICA är ett oväntat initiativ. Men det är inte gjort i en handvändning. Vi lyckas, trots allt annat arbete, att mangla in det som krävs och Stacky’s lanseras under april i ett 30-tal butiker över Sverige.
Ett kunddrivet behov mynnar tidigt 2024 ut i en helt ny produkt – Stacky’s köttbullar, gjorda på hälften Stacky’s färs och hälften kyckling från Bjärefågel. En kvalitetsprodukt utöver det vanliga som kraftigt reducerar avtrycket jämfört med nötköttbullar. Får du en i munnen är det i princip omöjligt att inte tycka om den.
Förändringsarbetet och inspirerande workshops i Sveriges kommuner börjar nu på riktigt att bära frukt och vi går in i hösten 2024 med över 60 kommuner på avtal.
Genom en god relation med Salico når nu Stacky’s även människor som vill göra bättre val på språng. Stacky’s har nämligen letat sig in i Picadelis nya recept för El Texico Burrito-wrap som bl.a. säljs på Pressbyrån och 7-Eleven.
På FFCR-mässan i slutet av januari offentliggjordes samarbetet med Dafgårds, som vi arbetat med sedan sommaren 2024. Första samproducerade produkten är en 50/50 lasagne mot foodservice, och fler spännande dialoger pågår.
I samband med kapitalanskaffning under våren kunde vi börja prata om vår vision att göra skillnad i större skala. Visst är det fantastiskt med Stacky's, men tänk om vi kan samla ihop fler varumärken som delar på tjänster som alla behöver och tillsammans blir ett investerbart företag med större omsättning och svarta siffror. Läs gärna artikeln i FoodTechWeekly här .
Genom ett helägt dotterbolag, Den Smartare Matfabriken i Mantorp AB, säkras produktionen av det egna varumärket Stacky’s, men visionen sedan länge är att genom öppenhet och samarbeten driva omställning på riktigt. Läs mer i pressreleasen .